Suiker

Elk jaar wordt er in Nederland 82.000 hectare aan suikerbieten verbouwd! De hoeveelheid suiker dat eruit gewonnen kan worden hangt af van het weer en was in 2007 872.000 ton (wat uit 5,3 miljoen ton suikerbieten afkomstig was). 85% gaat richting de levensmiddelenindustrie en 15% richting de consument (denk aan de suikerklontjes). De reden dat er zo veel naar de levensmiddelenindustrie gaat is omdat er veel meer suiker in je eten zit dan je aanvankelijk denkt! Maar waar komt suiker vandaan? Hoeveel verschillende soorten suiker zijn er? en Wat doet suiker in je lichaam? Deze vragen beantwoord ik hier.

Waar komt suiker vandaan?

Bij afvallen denken mensen aan calorieën, koolhydraten en vetten. Wat niet iedereen weet is dat koolhydraten meestal suikers zijn (op etiketten zie je vaak ook uit hoeveel suikers de koolhydraten bestaan). Suiker is dus een koolhydraat en dus belangrijk voor je lichaam. Koolhydraten worden gemaakt door planten. Een combinatie van zonne-energie, water en koolzuurgas maakt glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtensuiker). Glucose en fructose samen vormen sacharose… ook wel suiker genoemd. Suiker is dus een natuurlijk product! Waar de meeste suiker bij ons vandaan komt is de suikerbiet!

Wanneer je te weinig suiker binnen krijgt ga je dit merken in je lichaam. Het is belangrijk om voldoende suikers binnen te krijgen, maar niet te veel. Het beste is om zo veel mogelijk natuurlijke suikers naar binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het eten van druiven. Daar zitten suikers in, maar deze zitten er van nature in en zijn dus niet toegevoegd.

Hoeveel soorten suiker zijn er?

Suiker heb je in verschillende vormen en mate. De bekendste is kristalsuiker en dit koop je vaak in een pak. Je kan het in je thee of koffie toevoegen, gebruiken bij bakken en komt in veel (zoete) snacks voor zoals chocolade en ijs. Kristalsuiker kan je samenpersen zodat je een blokje krijgt, ook wel suikerklontje genoemd. Al meer 150 jaar zijn er suikerklontjes te krijgen. Door suikerklontjes te gebruiken in bijvoorbeeld je thee en koffie heb je een vaste hoeveelheid en doe je er niet snel meer in (hoewel… veel mensen doen gerust 2 of 3 suikerklontjes in hun thee of koffie). Wanneer je graag suiker in je drinken hebt, is het een aanrader niet meer dan 1 klontje per keer in te nemen. Ook is het verstandig om niet te veel koffie/thee te drinken als je er graag suiker in doet. Thee/koffie zonder suiker is altijd beter! Wanneer je stopt met het drinken van suiker (dus ook frisdranken) kan je zo al een kilo afvallen!

Over je pannenkoeken is poedersuiker verschrikkelijk lekker. Dit is eigenlijk gemalen kristalsuiker en ziet er net iets feestelijker uit dan kristalsuiker. Het is niet alleen lekker bij de pannenkoeken, het is ook een versiering op bepaalde producten (denk maar aan de kerststol). Door de fijne structuur smelt het poedersuiker op je tong waardoor het lijkt alsof dit suiker zoeter is dan kristalsuiker, maar niets in minder waar.

Basterdsuiker is ons volgende suiker en is typisch Nederlands. Basterdsuiker wordt gemaakt door bij fijngekookte of –gemalen kristalsuiker een invertsuikeroplossing toe te voegen. Het heeft een bruine kleur dankzij het karameliseren van de toegevoegde suiker. Hoe meer gekarameliseerde suiker hoe donkerder de kleur.

Daarnaast heb je nog kandij. Kandij is aan elkaar geplakte suiker zodat er grotere brokjes ontstaan. Je hebt verschillende soorten kandij-soorten. Bij de bruine kandij is er net als bij de basterdsuiker karamel toegevoegd.

Naast het winnen van suiker uit bieten, heb je ook ruitsuiker dat uit (jawel, hoe kan het anders) suikerriet komt. Het verschil met bietsuiker is dat de kleur donkerder is. Stroop is ook een suiker wat van de suikerbiet komt. Stroop ontstaat tijdens het maken van suiker uit de biet. Suikerstroop is de bekendste en is erg zoet van zichzelf. Door er glucosestroop (wat uit zetmeel komt) aan toe te voegen krijgt de stroop een minder zoete smaak.

Naast deze suiker soorten is er ook vloeibare suiker (voor frisdranken), invertsuiker (door glucose en fructose in gelijke mate te mengen), geleersuiker (met toegevoegde pectine en citroenzuut voor jam en gelij, dit is lang huidpaar), decoratiesuiker en vanillesuiker (wat een heerlijke vanillesmaak heeft).

Wat doet suiker in je lichaam?

Suiker kan dus als conserverende stof gebruikt worden bij bijvoorbeeld jam en gelei, als smaakversterker, voor de structuur van eten zorgen (denk aan snoepjes) en heeft nog meer werkingen. Maar wat doet suiker wanneer het in je lichaam komt? Wanneer suiker in je lichaam komt, zorgt insuline ervoor dat je die suikers kan “op maken”. Insuline wordt afgegeven door de alvleesklier en deze is dus erg belangrijk! Wanneer je te veel suiker eet, kan je lichaam niet alle suiker verbruiken en wordt het omgezet in vetten en opgeslagen.

Veel mensen eten veel suiker. Dit doen ze misschien niet bewust want er zijn ook heel veel verborgen suikers! Sterker nog, bijna 70% van de suikers die we binnen krijgen vallen onder deze categorie. Verborgen suikers komen voor in onderandere diepvriesproducten als frietjes en kroketten, in fastfood en een aantal ingeblikte groenten. Deze verborgen suikers zijn toegevoegde suikers en eigenlijk overbodig. Het is belangrijk om rekening te houden met de verborgen suikers, want zij zorgen voor grote problemen.

Om zo min mogelijk onzin suikers binnen te krijgen kan je ervoor kiezen om zo veel mogelijk vers eten te eten, zo eet je alleen producten die van nature suikers hebben. Daarnaast moet je voorzichtig zijn met het eten en drinken van zoete producten als chocola en frisdranken.

Puntjes van suiker

  • Geraffineerde suikers leveren geen vitamines of voedingswaarden aan je lichaam.
  • Door suiker stijgt je bloeddruk.
  • (Veel) suikergebruik kan op uiteindelijk voor stress zorgen.
  • Suiker kan je nachtrust verstoren.
  • Door suiker kan je je sneller vermoeid en neerslachtig voelen.
  • Door het consumeren van suiker kan je rusteloos voelen of heel snel moe worden.
  • Het vergroot de kans op ontstekingen in je lichaam en is slecht voor je botten.
  • Het veel consumeren van suiker kan de metabolisme verstoren en kan de levensduur verkorten.
  • Het eten van suiker werkt verslavend an daarom wil je steeds meer.
  • Bij een te veel aan suiker consumeren kan je suikerziekte (diabetes), overgewicht (obesitas) en tandbederf ontwikkelen.
  • Je verstoord je natuurlijke bloedsuikerspiegel wat evenwichtstoornissen, extreme moeheid en concentratiestoornissen kan opleveren.

Bronnen:

  • www.metabolisme.be
  • www.suikerinfo.nl

Reageren

Reacties

Zoektermen:

  • hoeveel soorte suiker zijn er

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *