Vitamines

Het woord vitamines komt van het Latijn vita en amine. De eerste betekend leven en het tweede geeft aan dat het een stikstofbevattende stof is (uiteindelijk werd er ontdekt dat het helemaal geen stikstofbevattende stof is, dus de naam klopt niet helemaal). Pas begin 20ste eeuw werden vitamines en hun werkingen ontdekt.

Vitamines zijn stoffen in voeding die geen calorieën bevatten maar toch nuttig zijn voor je lichaam. Het is onverstandig er te veel van in te nemen, maar een tekort kan ook schade opleveren. Een tekort komt in de westerse wereld niet vaak meer voor, behalve bij mensen met een speciaal voedingspatroon (bijvoorbeeld een tekort aan Vitamine B12 bij vegetariërs en veganisten).

De meeste vitamines zijn niet door het lichaam zelf aan te maken – met enkele uitzonderingen – en het is dus belangrijk om een zo goed mogelijk voedingspatroon te hebben. Een tekort kan namelijk ernstige ziekten veroorzaken, zoals hart- en vaatziekten en zelfs kanker!

Er zijn 13 vitamines (er zijn nog een paar onzinvitamines) namelijk:

ADH

Nederland heeft een Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH) voor vitamines. Zo weet je wat je per dag ongeveer wel en niet binnen moet krijgen. De ADH houdt rekening met verschillende factoren:

  • Hoeveel is er nodig om ziektes te voorkomen?
  • Hoeveel is er nodig voor een goede stofwisseling?
  • Hoeveel hebben kinderen nodig om (goed) te groeien?
  • Hoeveel hebben zwangere vrouwen nodig?
  • Hoeveel kan het lichaam opnemen?
  • Hoeveel kan het lichaam opslaan?
  • Hoeveel verliest het lichaam?

Hoe krijg je genoeg binnen?

Wanneer iemand een gezond voedingspatroon heeft – dus twee stuks fruit, 250 gram groenten en voldoende vlees(vervangers) – krijg je genoeg vitamines binnen. Maar veel mensen vergeten hun fruit, eten te weinig groenten en eten verkeerd vlees! Dit komt steeds vaker voor. Bij een eenzijdig voedingspatroon kan er snel een tekort van foliumzuur ontstaan. Groenten, fruit en graanproducten zijn daarom van groot belang.

Naast een verkeerd voedingspatroon zijn er een aantal groepen die op hun vitamines moeten letten:

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Vrouwen die borstvoeding geven
  • Senioren
  • Vegetariërs, veganisten en macrobioten

Deze groep heeft behoefte aan extra vitamines en is het soms nodig om extra supplementen in te nemen.  Verder zijn er nog mensen die veel roken en alcohol drinken, zij hebben ook een grotere kans op een tekort. Vaak omdat ze niet genoeg gezonde voeding eten. Wat veel mensen niet weten is dat rokers zeker 50% meer behoefte hebben aan Vitamine C.

Reageren

Reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *