De Emotie-eter

Veel mensen zijn echte emotie-eters. Wanneer je je een beetje down voelt krijg je trek in een lekkere reep chocolade of een zak chips. En we kunnen het vaak maar moeilijk neerleggen wanneer het nog niet op is. Het is vaak de reden dat mensen tijdens een slechte periode extra aankomen. Heel vervelend, zeker als het onbewust gaat. Kun je hier wat aan doen? Ja

Vroeger…

Allereerst is het belangrijk om je te realiseren wanneer je gaat eten bij welke emotie. We gaan even terug naar de basis. Want de vraag is: Waar komt ons emotie-eten nou vandaan?

Ga even terug in de tijd: helemaal naar je kindertijd. Wanneer er iets ergs was gebeurd (bijvoorbeeld als je van je fiets was gevallen) dan rende je huilend naar je moeder toe, die gaf een kusje op je zere knie en je kreeg een snoepje. Terugkijkend werden bepaalde momenten altijd getroost maar ook beloond met wat lekkers. Op je verjaardag krijg je extra lekkers, mag je meer snoepen “want je bent jarig” en als je verdrietig was kreeg je iets om je te troosten. Je leert dus vanaf dat je jong bent, dat emoties en gebeurtenissen gepaard gaan met lekker en ongezond eten (je kreeg vast geen wortel op je verjaardag als snack).

Bewustworden

Kun jij ook zo moeilijk van al dat lekkers afblijven?

Nu je dit weet, kijk je misschien anders naar je eetbuien tijdens een heftige emotie. Wanneer je verdrietig voelt en je krijgt de craving naar iets lekkers. Probeer dan bewus te worden van het feit dat je daar zin in hebt. Ga je afvragen waarom je hier behoefte aan hebt en of het het probleem oplost. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar stilstaan en bewust worden helpt echt. Zeker op lange termijn.

Een andere methode is afleiding. Iets doen wat je gedachten afleidt kan ervoor zorgen dat je niet meer gaat snacken. Een wandeling maken, breien, sporten of het huishouden doen zijn activiteiten waarbij u normaliter niet eet. Dus dat zijn goede opties om afleiding te zoeken.

Wil je toch echt heel graag snacken? Kan je jezelf echt niet bedwingen? Begin dan in eerste instantie met het drinken van een glas water en neem wat rauwkost in. Een zakje snackworteltjes mag je gerust wegwerken. Je trek kan daarna al best wel verminderd zijn.

Gezonde lekkernijen

Wil je lekker onbeperkt snacken en je hebt geen zin in groente of fruit; bak dan zelf een heleboel koekjes of cakejes die “gezond” zijn. Dus zónder suiker, witmeel, boter en melk. En ja die zijn er! Een paar tips van mij:

Reageren

Reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *